Saturday 30 April 2011

Dia Sahabat Saya..Tapi dia telah pergi..

Entri ini saya dedikasi khas buat arwah sahabat saya...Nur Faziana.
Dia pergi tidak lama selepas Syawal tahun lepas.


Ia sangat mengejutkan saya, malah saya rasa semua orang!!
keluarganya dan teman2nya. dengan kata mudah, pergi dalam semua orang tidak bersedia!!Dan itu mengingatkan kita semua, mati itu pasti!!
saya terkilan!!banyak sangat yang saya terkilan sebenarnya!!sudah lama saya tidak berhubung dengan dia...
padahal.. sebelum puasa saya ke pulau pinang atas urusan majlis menyambut menantu adik saya. saya langsung lupa untuk menghubungi arwah.
ada lagi satu hal yang membuatkan saya terkilan. saya langsung tidak mereply commentnya di laman mukabuku saya. sombongkah saya??lupa sahabatkah saya??
tidak!!tp saya tidak ada  alasan kenapa saya tidak menghubunginya sewaktu di penang dan tidak menjawab komennya di laman facebook saya...Tuhan...kalau lah masa itu boleh diundur...itulah yang saya mahukan.

Saya menerima berita tentang arwah yang dimasukkan ke HUSM dari sahabat saya yang lain. Zuriabita.
dan pada saat saya menerima berita itu saya baru saja pulang dari kampung selepas cuti hari raya. jadi mustahil jika saya ingin balik semula...tapi kalau lah saya tahu, masanya tidak panjang...saya akan usahakan.

Saya cuba untuk menghubunginya...terasa waktu itu saya benar2 ingin mendengar suaranya, bercakap dengannya. Saya ingin dia kuatkan semangat untuk melawan penyakitnya..paling tidak demi anaknua... tapi setiap kali saya menelefon, saya hanya dapat bercakap dengan emaknya. dan perkhabaran yang saya terima waktu itu, dia semakin membaik. doa saya waktu itu, saya sempat berjumpa dengannya bila saya pulang  AidilAdha nanti.

Dan ketika itu, saya hanya mampu bertanya khabar arwah dari sahabat saya yang ada di kelantan juga Zuraiza yang kebetulan bekerja di HUSM. Semua yang saya dengar dari sahabat2 saya di sana, arwah nampak semakin baik.

Tapi berita yang saya terima di satu pagi Jumaat, yang membuatkan air mata saya keluar tanpa mampu ditahan ialah dia semakin nazak. Allah!!! Dugaan apakah ini. Saya waktu itu masih berkira2 ingin pulang atau tidak memandangkan saya sendiri tidak berapa sihat.
berbincang dengan suami, suami menyuruh saya pulang. Paling tidak saya tidak terkilan jika sesuatu terjadi pada arwah. naluri saya kuat mengatakan arwah panjang umur dan  saya dapat berjumpa arwah bila saya pulang AidilAdha nanti...

Suami tetap memujuk supaya pulang, malah emak saya juga yang sempat melawat arwah...dari emak saya jugalah, saya dapat tahu yang arwah sangat tenat....
saya pulang juga...terus ke HUSM...tapi Allah lebih sayangkan arwah..begitu saya sampai di muka pintu wad hospital...saya nampak emak dan keluarga arwah...dan semuanya sedang menangis....Innalillah...engkau pergi juga...berpisah untuk sementara dan berehat dari kesibukan dunia...

Paling yang saya tidak mampu lihat ialah anak arwah..sebaya anak sulung saya...Tuhan..bagaimana dia tanpa Umminya...?....macammana kehidupan dia lepas ini..? ... fahamkah dia selepas ini, dia sudah tidak ada  seorang ibu ??
masih terbayang riak muka anak arwah... kosong semata!!mungkin dia faham..atau mungkin merajuk dengan umminya sebab bila neneknya dukung untuk dia cium umminya dia menangis dan mengamuk tidak mahu dekat dengan umminya...
terharu benar kami waktu itu...tambah lagi anak arwah baru saja menjalani pembedahan masalah jantung..dan saya dapat tahu dari kawan saya fezza..banyak yang arwah rancang untuk anaknya terutama tentang pembiayaan hospital aqeem...


Perihal tentang arwah...sangat baik...tersangat baik bagi saya....arwah saya kira seorang yang innocent....:)
hanya gelak bila kami mengenakan dia...
dan dia antara orang yang terlalu mudah memberikan pertolongan bila kita memerlukan...
sangat banyak kenangan dengan arwah....mungkin benar, orang yang baik selalunya cepat dipanggil Allah.semoga engkau tenang dan aman di sana...


Dulu dulu masa kami masih belajar...arwah antara yang kawen awal...dan dia seolah2 tahu yang dia akan pergi cepat...dan masih saya ingat...arwah pernah cakap...jika dia kawen, dan ada anak..tiba2 dia meninggal dulu...dia izinkan suaminya kawen lain..tapi anak2nya hanya akan diberikan kepada emaknya. dan itulah yang terjadi. juga hal itu lah yang dipesan kepada emaknya juga beberapa hari sebelum dia meninggal...


Mungkin Allah pernah bagi "petunjukNya" pada saya bila saya pernah bersungut dengan suami...(waktu itu arwah masih ada). kata saya pada suami..saya rindu zaman belajar saya.....yana selalu bawak sambal bilis yang emaknya buatkan..sangat sedap sambal itu...bila emaknya menelefon yana..yana cakap dengan emaknya..kami semua puji sambal itu...emaknya akan cakap...benda free semua sedap...kami mesti gelak besar...Ya Allah..sungguh saya rindu waktu dan semua kenangan itu...
tidak tahu kenapa saat itu saya terlalu mengingatinya...tapi tidak pula saya menghubunginya...


Arwah sebenarnya berasal dari Sungai Petani, Kedah..dan saya mempunyai seorang lagi sahabat yang berasal dari Pulau Pinang...selainnya, kawan yang rapat dengan arwah adalah kami..geng budak Kelantan...
Bila saya ingatkan balik...Semuanya mungkin telah di atur Allah....dia berkawan dengan kami dan akhirnya arwah menghembuskan nafas terakhir di tempat kami....sayangnya saya tidak dapat berbual dengan arwah sebelum dia pergi...tapi saya percaya..arwah pasti tahu saya pulang juga untuk melihatnya walaupun saya hanya melihat jenazahnya...


Sampai hari ini pun saya masih rindu dengan arwah...dan masih ingat wajah tenang arwah selepas dia menghabiskan nafas terkahirnya...

Tidak faham kenapa..arwah rahsiakan penyakit dari suami, emak dan juga keluarganya..juga kawan2 baiknya...
tapi itu memang perangai arwah dari kami belajar..dia sangat tidak suka menyusahkan orang...malah emaknya sendiri yang beritahu saya arwah sentiasa cakap dia sakit biasa bila emak dan suaminya bertanya bila arwah nampak tidak sihat..
kata emak arwah juga..arwah nampak berubah..diam dan tidak mahu berjumpa dengan orang..padahal itu bukan sifat arwah..entahlah..semua tu telah menjadi rahsia arwah..dan hanya Allah jua yang tahu..


Yang hanya saya mampu...sedekahkan Al-Fatihah dan mendoakan arwah sentiasa di rahmati Allah di alam sana...
Walau terkadang saya semacam tidak dapat terima arwah pergi begitu cepat...dan sehingga hari ini..saya masih mengingati arwah...mengenangi arwah sebagai seorang sahabat yang sangat baik...


 Juga doa saya  untuk satu satunya anak arwah ..semoga dia baik baik saja..
dan dilimpahi rahmat serta kurnia dariNya..


Arwah..sangat manis dengan baju ungu....Al fatihah buat mu sahabat...

NotaKaki : Kematian itu sesuatu yang pasti...Al fatihah buat arwah adik ipar saya, Riduan, dan juga arwah Wan Ahmad

4 comments:

  1. yer... aku juga terkadang rindukan arwah...w/pun xserapat kwn2 yg lain...tp masih lagi tersimpan gmbr2 arwah...moga rohnya dicucuri rahmat...amin

    ReplyDelete
  2. yer zai....sama2 kita doa utk arwah...

    ReplyDelete
  3. takziah dan al fatihah buat shbt mu sha..
    leh tau, arwah skt ape ye

    ReplyDelete
  4. mekasih lie...kanser tulang...tp tahu pon dh lewat,....:(

    ReplyDelete