Wednesday 20 April 2011

Nasi Lemak Kg Ajai dan Karipap Sri Malaysia

Pulang ke kampung minggu lepas saya memberitahu suami ingin singgah makan nasi lemak yang sedap di Kg Ajai. Kebiasaannya memang begitu.Kami akan bertolak lebih kurang jam 4 atau 5 pagi..jadi kami sempat untuk makan pagi di Kg Ajai. Dan nasi lemak itulah!!!

Kami bertolak 3.30 pagi...sedikit awal dari biasa..Suami saya sebolehnya tidak mahu bayi kecil kami kepanasan dalam kereta.

Kami sampai di Kg Ajai agak awal...dalam 5.30 pagi...dan sudah tentu kedai nasi lemak saya itu masih bertutup..:(
Dalam hati berdoa suami membuka mulut dan beritahu saya untuk menunggu di situ sehingga kedai di buka...
Tapi lain saya doa..lain yang saya dapat...
kita singgah makan nasi lemak sini lain kali ya...kata suami...
huhu...sangat sedih..tapi saya diamkan saja... dalam hati saya..."macammana kalau saya mati sebelum sempat balik lain kali???

Saya waktu itu sudah hilang mood untuk bercakap...apalagi nak bergurau senda bagai...mood sudah tertinggal di depan nasi lemak Kg Ajai...

Suami?? Entah dia faham atau pura pura tidak faham saya tengah bersedih ...sebab..riaknya biasa biasa saja....masih boleh bercakap dan bertegur dengan saya seperti biasa, sedangkan perasaan saya waktu itu sudah luar dari biasa...

Saya tinggalkan kisah nasi lemak Kg Ajai saya bersama kesedihan dan kefrustan teramat..memang bukan rezeki saya...:)

Hari ini...seperti kebiasaan saya ke tempat kerja, saya akan hantar anak sulung saya ke sekolah...lewat gerai yang jual kuih muih, anak sulung saya meminta untuk dibelikan karipap.

dek sudah melepasi gerai itu, di tambah pula dengan kelewatan anak saya ke sekolah, saya minta untuk dibelikan esok sahaja karipapnya..
saya tahu anak sulung saya itu gemar karipap itu, tp apa daya saya.

Dia terus diam dan tunduk. Menjawab soalan saya pun bersahaja.
Keluar kereta pun mata menghala ke tanah saja.
Saya faham. Itu perangai saya bila tidak dapat apa yang saya inginkan..:)
Mana tumpah kuah kalau tidak ke nasi..Hihii....
Sian amir...maaf yer nak..esok saja ummi belikan kamu karipap kegemaranmu itu....
Saya ke tempat kerja dengan memikirkan anak sulung saya dengan karipap itu juga ingatan terhadap nasi lemak Kg Ajai...:)

NotaKaki : Selagi terdaya, cubalah untuk memenuhi hasrat orang yang kita sayang...(dalam hati berdoa agar suami baca post ini...;P)

No comments:

Post a Comment